Van idee naar product, maar hoe dan?


Je hebt een idee voor een product dat je wilt ontwikkelen, je durft het aan, je wil je idee veranderen in realiteit. Misschien ben je zelfs al een tijd bezig en heb je al een heleboel stappen gezet en begin je je af te vragen of je wel goed bezig bent. Of misschien weet je helemaal niet waar je moet beginnen. Hoe kom je van dat idee in je hoofd naar een gerealiseerd en vermarktbaar product dat doet wat jij voor ogen hebt?

1.

2.

3.

4.

5.

Harmi biedt advies voor alle stappen tussen dat idee en de realisatie. Van idee via een concrete productvisie en realistische roadmap naar een gerealiseerd product dat jouw klanten helpt. Je kunt kiezen voor coaching, waarbij je zelf het productmanagement doet, maar Harmi je helpt bij de juiste stappen te zetten op het juiste moment. Je kunt het traject ook aan Harmi uitbesteden. Beide opties zijn mogelijk voor het gehele traject of voor onderdelen.

Een productvisie ontwikkelen


Een goed product heeft een paar eigenschappen. Het is waardevol voor je klanten, het maken ervan is haalbaar en leuk voor jou en je medewerkers, en, niet onbelangrijk, het levert jouw bedrijf geld op. Om dit te bereiken, is een heldere productvisie van cruciaal belang. Een goede productvisie haalt je idee uit je hoofd en plaatst het in de echte wereld met echte mensen en echte wensen en problemen.


De allereerste vraag die je productvisie beantwoordt, is: Wie? Uiteindelijk draait alles om mensen. Wie gaat jouw product gebruiken? Wie gaat er voor jouw product betalen? Wie maakt er een vergelijkbaar product? Wie ervaart er nadelige gevolgen van jouw product? Wie heeft er buiten je klanten en gebruikers juist belang bij jouw product? Al deze vragen komen aan bod in de stakeholderanalyse.


Daarna zoomt de productvisie in op deze mensen. Wat zijn de wensen van deze mensen nu en in de toekomst? Hoe gaat jouw product al deze mensen daarbij helpen? Hoe helpt jouw product je klanten en gebruikers beter dan je concurrenten? Wat moet jouw product kunnen om waarde op te leveren? Wat is de missie en visie van je bedrijf en hoe past dit product in dat kader? Een businessproces analyse van je beoogde klanten en gebruikers op hoofdpunten, geeft je een goed idee van welke processen je product moet ondersteunen en welke wensen het moet kunnen waarmaken. Een marktanalyse laat je vervolgens zien wat je concurrenten doen en hoe kansrijk je idee eigenlijk is. 


Harmi ondersteunt je bij het opstellen van een productvisie die zo veel mogelijk gebaseerd is op feiten en helder is over welke aannames er gedaan worden. Het schetst een helder beeld dat houvast geeft tijdens de ontwikkelfase bij technische en functionele vragen of vragen over prioriteit. Geen vage slogans, maar concrete handvatten gebaseerd op jouw missie en visie, onderbouwd met een gedegen stakeholderanalyse, business analyse en marktanalyse.

Een initiƫle backlog en roadmap


Met een productvisie in de hand is het tijd om concreet te worden. Je weet in grote lijnen wat je wilt gaan doen, nu moet je gaan bedenken hoe.


Hoewel een backlog en een roadmap altijd in beweging zijn in een agile ontwikkelproces, is het zinvol om voor je begint met ontwikkelen een richting uit te stippelen: een initiƫle backlog en een eerste versie van een roadmap.

Harmi begeleidt het proces om deze beide documenten op te stellen, liefst direct in een goede tool, zoals Jira of Trello.


Gebaseerd op je productvisie en business analyse en in samenspraak met klanten, gebruikers, experts en het developmentteam, wordt er een geprioriteerde backlog gemaakt. Hierop is het kleinste verkoopbare product dat je als eerste versie kunt leveren, je minimal viable product (MVP), al in behoorlijk wat detail uitgewerkt.


Voor de eerste paar versies van je product zorgt Harmi dat er een ruwe schatting gedaan wordt door het developmentteam en worden technische afhankelijkheden in kaart gebracht. Op basis hiervan maakt ze een globale eerste versie van de roadmap.


Op deze manier kun je van start in de zekerheid dat je aan de juiste dingen werkt op het juiste moment en kun je voorspelbaar zijn. Want zeg nou zelf, als je niet weet waar je naartoe wilt, hoe weet je dan of je op de goede weg bent?

Realisatie: ontwikkelen en bijsturen


Zodra je van start gaat met het ontwikkelen, gaan dingen vaak anders dan verwacht. Iets is makkelijker of juist moeilijker (meestal moeilijker) dan verwacht. Er zijn afhankelijkheden waar niet aan gedacht is in de vorige fase. Het developmentteam en de klant blijken andere verwachtingen te hebben. Om betrouwbaar en voorspelbaar te blijven, is het van belang om als developmentteam zo veel mogelijk vast te houden aan de vastgestelde prioriteiten. Ook is het van belang om regelmatig opnieuw een roadmap te maken gebaseerd op geleerde lessen tijdens het ontwikkelen. Hierbij blijft de productvisie steeds leidend. Scrum of een andere agile ontwikkelmethode biedt een goed framework om dit in goede banen te leiden.


Harmi kan als agile coach het team, de scrummaster en de Product Owner bijstaan om te groeien in het agile ontwikkelproces. Ook kan ze de rol van Product Owner tijdelijk op zich nemen om te zorgen dat het proces goed van start gaat of als het team tijdelijk zonder PO zit.

unsplash